Laiko planavimas – Planavimo Guru

Tikslų nusistatymas – pirmas žingsnis link sėkmės

Tikslų planavimas

Tikriausiai kiekvienas esame pagalvoję apie savo ateitį, kur save norėtume matyti po dešimt metų ar kokie norėtume būti. Taip svajoti galime kiekvieną dieną, bet norint, kad tai išsipildytų, neužtenka tik svajoti – svajones reikia paversti tikslais.

Tikslas – tai veiklos rezultatas, kurio siekiama atlikdami tam tikrus veiksmus. Tai būsenos skirtumas tarp čia, kur dabar esame, ir ten, kur norėtume būti. Šis būsenos skirtumas daro įtaką mūsų veiksmams ir veda norima kryptimi.

Tikslų nusistatymas, tai tarsi pirmasis žingsnis, kuris veda link sėkmės ir siekiamo gyvenimo. Kiekvienas sėkmę galime suprasti skirtingai, todėl ir nusistatyti tikslai gali skirtis tarpusavyje. Nereikia gyventi kitų žmonių gyvenimų ir siekti jų tikslų – svarbiausia suprasti, ko pats nori, kokios tavo svajonės ir kaip tu supranti savo sėkmę.

 

Kuo tikslas yra naudingas?

Dažnai žmonės nesupranta išsikelto tikslo naudos ir svarbumo, todėl visas savo mintis ir idėjas laiko svajonių formate. Tačiau tikslas turi gan didelę galią ir naudą mūsų gyvenimams:

SUFOKUSUOJA DĖMESĮ. Kasdien mes užsiimame skirtingomis veiklomis nepaisant to, ar jos mums teikia džiaugsmo ir naudos, ar ne. Turint tikslą, mes pradedame vis dažniau mąstyti, ar ši veikla man padės pasiekti tikslą, ar verta man ja užsiimti, galbūt atsisakyti jos ir nuveikti kažką naudingesnio, kas būtų susiję su išsikeltu tikslu? Esant tikslui, mūsų dėmesys labiau sufokusuojamas į veiklas, kurios padeda siekti tikslo – taip efektyviau išnaudojamas laikas.

KOREGUOJA PASTANGAS. Vienos veiklos reikalauja daugiau dėmesio, pastangų ir laiko nei kitos. Turint aiškų gyvenimo tikslą, mes galime savo energiją, laiką ir pastangas sutelkti labiau į veiklas, kurios mums padėtų pasiekti tikslus. Kitą kartą atliekant veiklas, mažiau dėmesio ir pastangų skirsi veikloms, kurios neturi didelės svarbos siekiamam tikslui – taip liks daugiau laiko ir energijos veikloms, susijusioms su išsikeltu gyvenimo tikslu.

PRIDEDA ATKAKLUMO. Tikslas yra susijęs su motyvacija. Tikriausiai pasitaiko tokių veiklų, kuriomis net nekyla noras užsiimti, nes nesupranti, kodėl tau to reikia ir ką iš to gausi. O jei aiškiai žinotum savo tikslą ir veiklas, kurios padėtų tau jį pasiekti? Atliekant tam tikras užduotis, kurios žingsnis po žingsnio priartina prie siekiamo tikslo, atsiranda ir didesnė motyvacija, atkaklumas tai daryti, nes žinai, kad viso to rezultatas bus pasiektas tikslas ir sėkmė.

SKATINA IEŠKOTI. Dažnai mes taip užsisukame savo darbuose ir rutinoje, o galiausiai pastebime, kad tiesiog stovime vienoje vietoje. Taip nutinka todėl, kad neturime tikslo. Aiškūs gyvenimo tikslai, skatina ieškoti įvairių būdų, kaip juos greičiau ir geriau pasiekti. Tuomet tobulėjame asmeniškai ir kartu judame savo svajonių link.

Turint tikslą, mūsų energija ir veiklos nukreipiamos tinkama kryptimi, kuri leidžia mums eiti svajonių link. Taip greičiau galime džiaugtis pasiektais tikslais ir norimais rezultatais.

 

Nuo ko pradėti?

Visi mes turime svajonių, tačiau kokie yra mūsų gyvenimo prioritetai ir kaip juos paversti tikslais? Kartais mums šauna įvairios idėjos, vizijos, kaip galėtų atrodyti mūsų ateitis. Reikia viso to nepaleisti, nes tai yra pradžia gyvenimo tikslams. Štai žingsniai, kurie tau padės svajones ir vizijas paversti tikslais:

ĮSIVAIZDUOK SAVE ATEITYJE. Čia padės fantazija – kuo jos daugiau, tuo geriau. Atsisėsk ramiai savo mėgstamoje vietoje, susikurk sau jaukią ir atpalaiduojančią aplinką, užsimerk ir įsivaizduok save ateityje – po 10, 20 ar 30 metų. Kas tave supa? Kur tu esi? Ką veiki? Kaip jautiesi? Galbūt tu sėdi namo terasoje prie ežero ir gurkšnodamas kavą skaitai knygą? O gal esi savo įkurtoje parduotuvėje ir šypsodamasis bendrauji su klientais. Nevaržyk savęs ir išjausk kiekvieną detalę bei emociją – būk ten, kur norėtum būti. Tai padės aiškiai pamatyti save ateityje ir, atsižvelgiant į supančia aplinką, pojūčius, gyvenimo tikslai ir prioritetai taps daug aiškesni.

ATVAIZDUOK SAVO ATEITĮ POPIERIAUS LAPE. Ateities vizija negali likti tiktai galvoje, nes tokiu atveju ji gali lengvai pasimiršti – ją reikia aprašyti ir perteikti popieriuje. Dabar, visą tai apie ką svajojai, aprašyk popieriuje. Svarbiausia, naudok esamąjį laiką ir rašyk taip, lyg šiuo metu tai atliktum (pavyzdžiui: aš sėdžiu terasoje, saulė kutena mano oda). Nepamiršk nei vienos detalės, jausmo, minties – viską išreišk rašydamas. Nebijok ir iliustruoti savo viziją – vaizdai tik leis geriau suprasti ateitį, bei kaip viskas turi atrodyti. Kuo detalesnis apibūdinimas – tuo tikslai gyvenime bus aiškesni.

IŠANALIZUOK ATSKIRAS GYVENIMO SRITIS. Dabar, kai jau turi bendrą vaizdą ir žinai, kur save norėtum matyti ateityje, reikia susisteminti informaciją ir peržvelgti atidžiau atskiras gyvenimo sritis. Štai kelios sritys, kurias gali detaliau paanalizuoti:

  • Karjera, darbas: Kokias pareigas užimi? Koks tavo atlyginimas? Ar turi savo verslą?
  • Sveikata: Kaip jautiesi tiek fiziškai, tiek emociškai? Ar sportuoji ir sveikai maitiniesi?
  • Piniginė gerovė: Ar turi įsiskolinimų? Ar esi investavęs? Kiek turi santaupų?
  • Laisvalaikis: Ką veiki laisvu laiku? Kiek jo turi?
  • Šeima, draugai: Koks tavo šeimyninis statusas? Kokie tavo santykiai su artimaisiais ir draugais? Ar turi vaikų?
  • Savęs realizavimas: Kokie tavo pomėgiai? Kokia papildoma veikla užsiimi?
  • Meilė: Ar rūpiniesi savimi? Ar skiri dėmesio šeimai ir artimiesiems?
  • Fizinė aplinka: Kokioje aplinkoje gyveni? Kokie žmonės tave supa?
  • Pasiekimai: Kokias šalis aplankei? Kokias idėjas jau įgyvendinai?

Kiekvieną sritį išanalizuok detaliai ir vaizdą perteik viską užrašydamas. Taip išryškės gyvenimo fragmentai, kurie nuguls tiksluose.

IŠSKIRK TIKSLUS IR PRIORITETUS. Išanalizavus atskiras gyvenimo sritis, galima pradėti generuoti konkrečius tikslus. Turint aiškią gyvenimo viziją, kiekvienai gyvenimo kategorijai galima išsikelti vieną ar daugiau tikslų. Atsižvelgiant į tai, kaip save matai ateityje tam tikroje situacijoje, visą tai turi nugulti suformuluotam tiksle. Išskaidant tikslus pagal atskiras sritis, gali atsirasti ir ryšys tarp skirtingų tikslų – jie gali būti susiję vienas su kitu. Taip atsiranda prioritetai gyvenime. Turint užsirašytus tikslus, juos galima išdėlioti prioritetais ar tam tikra tvarka, kad atsirastų nuoseklumas. Atsiradus sistemai, tikslų siekimas tampa lengvesnis nei iš tiesų atrodo.

PAGALVOK APIE PRIEŽASTINGUMĄ. Turint išsikeltus tikslus, mums reikia identifikuoti, ar šie tikslai tikrai yra mano. Dažnai mes nepajuntame, kai pradedame gyventi kitų gyvenimus, todėl ir tikslai gali būti pasiskolinti iš kito žmogaus. Šiuo atveju reikia pereiti per visas gyvenimo sritis ir išsikeltus tikslus bei gerai apmąstyti: kodėl aš to noriu; kaip aš jausiuosi, kai pasieksiu šį tikslą; ar man tikrai to reikia? Tik identifikavus tikslų priežastingumą, galėsi būti užtikrintas savo ateities laime.

Vadovaujantis šiais penkiais gyvenimo tikslų identifikavimo žingsniais, turėsi konkrečius išsikeltus tikslus. Jei įgyvendinus šiuos tikslus jausiesi laimingas, tai tik įrodys, kad šie tikslai yra maži žingsniai link tavo gyvenimo sėkmės.

 

Koks turi būti tikslas?

Turint tikslą neužtenka jį tiesiog užsirašyti – jį dar reikia tinkamai suformuluoti ir apibūdinti. Dažnai mes nepasiekiame savo tikslų, nes jie būna abstraktūs, nekonkretūs ar nerealistiški. Į klausimą, koks turi būti tikslas, atsakyti yra sukurtos įvairios metodikos. Viena iš populiariausių ir dažniausiai naudojamų metodikų yra SMART. Žodžio SMART raidės koduoja svarbiausius elementus ir apibūdina, koks turi būti tikslas:

SPECIFIC – KONKRETUS. Turint konkretų tikslą, jis tampa daug aiškesnis todėl ir priemonės, reikalingos jam pasiekti, gali būti identifikuotos daug greičiau ir efektyviau. Taip pat mes patys daug geriau suprantame ko norime, todėl iškart galime imtis atitinkamų veiksmų. Štai keli klausimai, kurie padės konkrečiai apsibrėžti tikslą:

  • Kas yra įtrauktas į šio tikslo siekimą?
  • Ką aš noriu pasiekti?
  • Kur šis tikslas bus pasiektas?
  • Kada aš noriu pasiekti šį tikslą?
  • Kodėl aš noriu pasiekti šį tikslą?

Šiuo atveju abstraktus tikslas atrodytų taip: noriu nuvykti į kelionę. Sukonkretinus tikslą, jis virsta į: kitų metų liepos mėnesį nuskristi į Australiją, apsistoti trijų žvaigždučių viešbutyje, biudžetas 2000 Eur.

MEASURABLE – IŠMATUOJAMAS. Išmatuojamą tikslą galima daug lengviau pasiekti, nes tai leidžia stebėti progresą. Stebinti progresą, mes galime vertinti situaciją, pasitempti kur reikia ar koreguoti veiksmus. Taip pat matavimai aiškiai parodo, kiek mums liko iki tikslo ir ar spėsime jį pasiekti laiku esamoje situacijoje. Norint patikrinti, ar tikslas yra išmatuojamas, reikia atsakyti į klausimus: kiek; kokie progreso stebėjimo indikatoriai; kaip aš žinosiu, kad pasiekiau tikslą?

Paprasto tikslo pavyzdys gali būti: sutaupyti pinigų. Norint jį paversti išmatuojamu, reikia formuluoti taip: sutaupyti 1000 € iki kitų metu birželio pirmos dienos. Taip mes turim konkrečią sumą ir terminą, iki kada mums tą sumą reikia sutaupyti. Taip galima planuoti pinigų sumas, kurias reikia atsidėti kas mėnesį ir stebėti taupymo progresą.

ACHIEVABLE – PASIEKIAMAS. Apibrėžiant tikslus, jie turi būti pasiekiami per tam tikrą laiką ir su galimais resursais. Formuluojant tikslą, reikia įvertinti esamus išteklius ir galimybę jį pasiekti. Jei nepakanka turimų išteklių, įvertinti, ko dar trūksta ir ar galiu tai gauti. Taip pat galima paieškoti sėkmės istorijų žmonių, kurie galbūt turėjo panašų tikslą ir jį pasiekė. Pasidomėti, kaip ir kokiomis priemonėmis jiems pavyko tai padaryti, pasikonsultuoti ar paprašyti tapti mentoriumi.

RELEVANT – PRASMINGAS. Išsikeliant tikslą, jis turi būti svarbus ir reikšmingas tau asmeniškai. Tikslas turi turėti prasmę, vesti pirmyn ir nebūti sugalvotas šiaip sau. Labai gerai, jei tikslas yra susijęs su kitais gyvenimo tikslais ir prisideda prie bendros gerovės ir didžiojo gyvenimo tikslo siekimo, sėkmės. Taip pat reikia nepamiršti būti realistiškais ir sąžiningai sau atsakyti:

  • Ar šis tikslas vertas mano dėmesio?
  • Ar dabar tinkamas laikas jį siekti?
  • Ar aš esu tinkamas žmogus tam tikslui pasiekti?
  • Ar jis įgyvendinamos esamoje ekonominėje-socialinėje situacijoje?

Tik tiesiai šviesiai atsakius į šiuos klausimus, pamatysime, ar išsikeltas tikslas tikrai yra mums tinkamas ir realiai pasiekiamas. Kitu atveju, jo siekimas taptų resursų eikvojimu ir neefektyviu laiko naudojimu, nes visą tai būtų galima sutelkti į kito – prasmingesnio ir realesnio – tikslo siekimą.

TIME-BOUND – APRIBOTAS LAIKE. Tikslas turi turėti aiškią pradžią ir pabaigą laike. Žinant konkrečias datas, mes galime lengviau planuoti užduotis ir išskirstyti jas dienose, savaitėse ar mėnesiuose, atskirti prioritetais. Žinant tikslo pasiekimo terminą, atsiranda daugiau motyvacijos ir visas procesas tampa daug lengvesnis. Apriboto laike tikslo pavyzdys galėtų būti: pradėti bėgioti rytais 7 h nuo spalio 11 dienos ir iki kovo 20 dienos pasiruošti maratonui (nubėgti 40 km per 2h).

Ši SMART metodika tinka visiems gyvenimo tikslams. Ji prideda aiškumo ir motyvacijos siekiant tikslų bei einant sėkmės link. Žinoma reikia nepamiršti, kad ilgame laikotarpyje reikia nebijoti koreguoti tikslus – mes kaip asmenybės nuolat keičiamės, keičiasi ir gyvenimo prioritetai, todėl tokiu atveju tikslų korekcijos yra būtinos.

 

Rekomendacijos siekiant tikslų

Tikslai išsikelti, o ką daryti toliau? Kaip juos pasiekti ir neprarasti motyvacijos? Tikslų siekimas yra tikslingas darbas, kuris gali virsti malonumu, jei išsikeltas tikslas yra artimas. Artėjant prie tikslo, niekas taip nemotyvuos, kaip rezultatas – stebėjimas, kaip viskas keičiasi ir juda į priekį, skatins dar labiau stengtis ir siekti geresnių rezultatų. Tačiau viską reikia daryti nuosekliai ir atsakingai. Štai keli patarimai, kurie padės tikslus pasiekti greičiau:

NEBIJOK IŠEITI IŠ KOMFORTO ZONOS. Norint gauti tai, ko šiuo metu neturi, dažniausiai reikia daryti tai, ko iki šiol nedarei. Siekiant tikslų gali tekti ne kartą išeiti iš komforto zonos ir užsiimti veiklomis, kurių iki tol nedarei. Jei tai atrodo bauginančiai, galima susirasti papildomos informacijos, pasikonsultuoti su ekspertais ir susipažinti su veiksmų seka detaliau. Nepamiršk, jau geriau pabandyti, nei paskui gailėtis, kad išvis nebandei. Juk tai darai dėl savo tikslo ir sėkmės. Nepasiduok ir išbandyk naujoves, nes išeidamas iš komforto zonos, tu ją tik pleti – su laiku veiklos, kurios atrodė bauginančiai, taps nauja tavo komforto zona.

ĮVERTINK ĮVAIRIUS BŪDUS. Nenustok ieškoti įvairių būdų, kuriais gali pasiekti savo tikslus. Susirašyk galimus variantus, įvertink jų realumą, įgyvendinimo laikotarpį ir išsirink efektyviausią. Kelių link tikslo yra daug, kurį pasirinkti turi nuspręsti pats. Eigoje gali nutikti taip, kad pasirinktas būdas neveiks. Tokiu atveju nebijok pasirinkti kito kelio ir užtikrintai eik link savo tikslo.

PLANUOK LAIKĄ IR UŽDUOTIS. Turint tikslą ir išskaidžius jį mažais žingsneliais, žingsnelius reikia paversti į užduotis, kurios turi nugulti mūsų kasdieninėje veikloje. Užduočių planavimas ir kasdieninės veiklos stebėjimas, leis tikslingai eiti tikslo link. Kai turime planą, mes jaučiamės ramiau ir užtikrintai, nes žinome, ką turėsime atlikti kitą dieną ir kiek tai užduočiai reikės skirti laiko. Atlikus vieną užduotį po kitos, net nepastebėsite, kai tikslas taps ranka pasiekiamas.

APDOVANOK SAVE. Atlikus užduotis, nepamiršk tuo pasidžiaugti ir apdovanoti save už pasiekimus. Tai padės neprarasti motyvacijos. Kartais, siekiant tikslų, mums tenka keisti įpročius, o tai atlikti nėra lengva. Kad nauji įpročiai taptų dar lengviau įgyvendinami, juos reikia paversti malonumais. Apdovanok save už atliktas užduotis ir pasidžiauk esamais rezultatais.

Vadovaujantis šiais principais, kelias link tikslų bus lengvesnis ir greitesnis. Nepamiršk, kad yra įvairiausių būdų, kurie gali padėti pasiekti išsikeltus tikslus – tik reikia atrasti sau labiausiai priimtiną kelią.

 

Patirtys, motyvuojančios siekti tikslų

Tikriausiai ir savo aplinkiniu tarpe turi ne vieną istoriją, kuri gali tapti puikiu pavyzdžiu, kaip reikia nepasiduoti ir siekti savo tikslų bei svajonių. Vienas didžiausių motyvatorių yra rezultatas. Kai jauti, kad jau artėji tikslo link ir pradeda matytis pirmieji rezultatai, tada norisi dar labiau stengtis, nes supranti, kad eini tinkamu keliu ir viskas, ką darai, veikia. Štai kelios istorijos ir pamąstymai, kurie galbūt įkvėps tave nepasiduoti ir užtikrintai eiti tikslo link.

Tikslų nustatymas yra pirmasis žingsnis paverčiant, tai kas buvo nematoma, matomu – Tony Robbins. Šis pasakymas tik patvirtina, kad tikslų nusistatymas, tai pirmas žingsnis link sėkmės. Nusistačius ir konkrečiai identifikavus tikslus bei planą, kaip juos pasiekti, mums atsiranda aiškumas. Mes pradedame matyti, kad atlikti užduotis nėra jau taip sunku, o tikslas yra ranka pasiekiamas. Tol kol visa tai buvo svajone, realiai nematomu vaizdiniu galvoje, tikslas galėjo atrodyti neįmanomu pasiekti. Kai viskas nuguli popieriaus lape, apsvarstomos priemonės ir sukuriama strategija – neįmanoma tampa įmanomu.

Atitinkamas požiūris ir gyvenimas taip, lyg jau pasiekei savo tikslą. Šis žmogus save vaizdavo turtingu ir žymiu dar iki tol, kol iš tikro toks tapo. Vienam interviu jis teigė, kad keliaus į Los Andželą ir ten sulauks didelio režisierių susidomėjimo. Jis teigė: „Aš vaizduosiu dalykus, kurių aš noriu, ateinančius pas mane. Aš šiuo metu neturiu nieko, bet tai mane daro laimingesniu. Tai yra ten, tik aš to dar neturiu savo rankose“. Tada šis žmogus išsirašė sau 10 milijonų vertės čekį svajodamas apie tai ir nurodė 1995 metų padėkos šventę. Ir, artėjant šiai datai, gavo pranešimą, kad jis uždirbs 10 milijonų filmo projekte. Šis žmogus mums visiems yra gerai žinomas, tai aktorius Jim Carrey. Viskas priklauso nuo to, kaip tu save pateiksi pasauliui, kaip pats jausiesi. Teigimas, kad kažką padarysiu arba turėsiu, tave įpareigoja to siekti, nes jau apie tai pasakei kitiems. Užrašius norimas svajones ant popieriaus, tai joms suteikia dar daugiau galios, nes įgaunama fizinė forma. Visą tai motyvuoja ir skatina gyventi tą mintimi, kad pasiektos svajonės ir tikslai jau visai čia pat.

Atkaklumas ir teisingo kelio paieška, visas svajones gali paversti realybe. Ji ilgą laiką buvo vieniša mama ir neturėjo darbo. Tokia sunki situacija paskatino pradėti naują, kaip autorės ir rašytojos, gyvenimą. Parašius knygą, ji buvo atmesta dvylikos leidyklų. Tačiau autorė nepasidavė ir rado žmogų, kuris patikėjo jos knyga ir sutiko išspausdinti. Dabar mes ją žinome kaip vienos sėkmingiausių knygų apie Harį Poterį autorę – J. K. Rowling. Tai parodo, kad atkaklumas ir tikėjimas savimi motyvuoja eiti į priekį nepaisant to, kiek neigiamų atsakymų sulauksi. Reikia surasti tik vieną, pabrėžiu VIENĄ, žmogų, kuris patikės tavo idėja, norės investuoti į tave, ir tau atsivers visos galimybės. Svarbiausia nepasiduok ir tikėk savo tikslais.

Mokėjimas pralaimėti ir savęs paieškos. Šis žmogus metė mokslus Harvardo universitete. Jo įkurtas verslas, žinomas kaip „Traf-O-Data“, buvo laikomas viena iš didžiausių nesėkmių. Taip jis prarado visas investicijas. Tačiau didelis noras ir aistra kompiuterių programavimui vedė į priekį. Dabar mes jį žinome kaip didžiausios programinės įrangos kompanijos „Microsoft“ vieną iš įkūrėjų – Bill Gates. Niekada nebūsi laimingas, jei gyvensi kitų žmonių svajonėmis ir tikslais. Nereikia bijoti mesti to, ką pradėjai, jei tau tai neteikia džiaugsmo. Tik atradęs save ir savo pašaukimą, galėsi gyventi savo svajonių gyvenimą. Kiekviena diena teiks vis daugiau džiaugsmo.

Turi tikslą, surask tinkamiausią kelią link jo. Ko aiškiau detalizuosi tikslą, tuo aiškesnis bus kelias. Bus kritimų, kliuvinių, bet svarbiausia tikėti ir nepasiduoti, nes tu jau žengei pirmąjį žingsnį link sėkmės – esi daug toliau nei kiti.

Įveskite paieškos užklausą ir spauskite Enter

Krepšelis